کد مطلب:313771 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:327

علت مخفی بودن قبر حضرت علی
در این بخش از كتاب لازم است از مظلوم تاریخ اجمالی برای دوستان اهل بیت علیهم السلام تیمنا و تبركا برای نمونه از عظمت و فضیلت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام آورده شود.



كتاب فضل ترا آب بحر كافی نیست

كه تر كنم سر انگشت و صفحه بشمارم



آستانه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام [مساوی آستانه حیدریه مساوی آستانه ی علویه]، مدفن مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام اولین امام شیعیان جهان.

مخفی بودن محل قبر مطهر: حضرت امیر علیه السلام در مسجد اعظم كوفه به دست عبدالرحمن بن ملجم مرادی هنگام نماز صبح 19 رمضان با شمشیر زخمی گشت و در شب جمعه 21 رمضان سال 40 هجری به شهادت رسید.

بر اساس وصیت آن حضرت قبر او را مخفی نگاه داشتند و به جز ائمه اطهار علیهم السلام و اخص خواص شیعیان این خاندان هیچ كس از محل دفن حضرت امیرالمؤمنین اطلاعی نداشت. سید بن طاووس در فرحةالغری (129 - 17) و شیخ جعفر آل محبوبه در ماضی النجف (1 / 95 - 37) به تفصیل سبب مخفی بودن قبر مطهر را شرح داده اند. سید بن طاووس می نویسد: «... پیكر مطهر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را شبانه خارج كرده و امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و محمد بن حنفیه و عبدالله بن جعفر و عده ای از خاندان وی همراه جسد شریف بودند و آن را پشت كوفه دفن نمودند، موقعی كه سئوال شد چرا قبر را مخفی كردید در پاسخ فرمودند جهت ترس از خوارج چون قبر او را نبش می نمودند». ولی پس از سقوط دولت بنی امیه و متفرق گشتن خوارج در قرن دوم هجری، در عصر هارون الرشید، محل قبر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام علنی شد.



[ صفحه 29]